Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), 2024-2025 eğitim ve öğretim yılı için önemli bir adım attı. Bakan Yardımcısı Ömer Faruk Yelkenci imzasıyla "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli"ne ilişkin yazılı bir açıklama yapıldı. Bu resmi yazı, Türkiye genelinde 81 ile gönderilerek yeni dönemde uygulanacak temel ilkeler ve planlamalar hakkında bilgilendirme sağlandı.
Yazıda, öğrencilerin zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel ve ahlaki bakımdan çok yönlü gelişimini desteklemeyi amaçlayan "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli"nin uygulanması için hazırlanan temel ilkeler vurgulandı. Bu ilkelerin, 2024-2025 eğitim ve öğretim yılına yönelik Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ne ilişkin genelge ile duyurulduğu belirtildi. Söz konusu genelge, tüm eğitim kurumlarında hayata geçirilecek olan uygulamaların birlik ve beraberlik içinde yürütülmesini hedefliyor.
Yeni Dönem İçin Öne Çıkan Başlıklar
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından gönderilen bu yazı, okul ve kurumlarda dikkat edilmesi gereken önemli konulara değiniyor. Bunlar arasında planlama çalışmaları, öğrenme ortamlarının oluşturulması, öğrenme-öğretme süreçlerinin etkin ve verimli bir şekilde yürütülmesi yer alıyor. Ayrıca, ölçme ve değerlendirme uygulamaları da bu yeni modelin önemli bir parçası olarak dikkat çekiyor.
Bu süreçlerin başarılı bir şekilde uygulanabilmesi için eğitim alanında birlik ve beraberlik sağlanması gerektiği de yazıda vurgulandı. Türkiye genelinde eğitim kalitesini artırmak, öğrenme süreçlerini daha etkin hale getirmek ve öğrencilerin çok yönlü gelişimlerine katkıda bulunmak amacıyla hazırlanan Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, yeni dönemde aktif olarak uygulanacak.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Nedir?
"Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli," Milli Eğitim Bakanlığı’nın eğitimde kaliteyi artırmak ve öğrencilerin gelişim süreçlerini desteklemek amacıyla geliştirdiği bir modeldir. Bu modelde, öğrencilerin sadece akademik başarıları değil, aynı zamanda sosyal ve duygusal gelişimleri de ön planda tutulur. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin temel amacı, öğrencilerin çok yönlü gelişimlerine katkı sağlamak ve onların geleceğe daha sağlam adımlarla ilerlemelerini desteklemektir.
Yeni Eğitim Dönemi Hazırlıkları
MEB’in 81 ile gönderdiği bu genelge, tüm okullarda planlama süreçlerinin ve öğrenme ortamlarının oluşturulmasında dikkat edilmesi gereken temel ilkeleri içeriyor. Öğretim programlarının güncellenmesi, öğrenme ve öğretme süreçlerinin etkin bir şekilde yürütülmesi ve ölçme-değerlendirme sistemlerinin yenilikçi yaklaşımlarla ele alınması gibi birçok önemli konuya değiniliyor. Eğitim ve öğretim süreçlerinin daha verimli hale getirilmesi ve ülke genelinde bir standardın oluşturulması amacıyla yürütülecek bu çalışmalar, yeni dönemde öğrencilere daha güçlü bir öğrenme deneyimi sunmayı hedefliyor.
Öğretmenlerin, Kitapları Etkili Şekilde Kullanmaları Sağlanacak
Buna göre, tüm çalışmalar, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortak Metni'nde yer alan öğrenci profili özellikleri merkeze alınarak planlanacak ve uygulanacak.
Ders kitaplarının öğretmen kılavuzlarını ve örtük yönergeleri içerecek şekilde yapılandırıldığı hususunda öğretmenler bilgilendirilecek ve kitapların etkili bir şekilde kullanmaları sağlanacak.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'ni her yönüyle anlatan ve modele ilişkin gelişmelerin, örneklerin duyurulduğu "https://tymm.meb.gov.tr" adresi yönetici ve öğretmenler tarafından düzenli olarak takip edilecek.
Yıllık ve Aylık Planlar Oluşturulacak
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortak Metni ve öğretim programlarına uygun yıllık ve aylık planlar (okul öncesi için) zümre öğretmenleri ile işbirliği içinde hazırlanacak.
Planlar, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nin temel yaklaşımı ve öğrenci profili doğrultusunda şekillendirilecek. Ayrıca yıllık ve aylık planlarla uyumlu olacak şekilde ders planları/günlük eğitim akışı planları (okul öncesi için) oluşturulacak ve öğrencilerin zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel ve ahlaki yönlerden gelişimini destekleyecek bütüncül yaklaşımlar kullanılarak hazırlanacak. Bu süreçte ders planlarında ünite/tema/öğrenme alanına ait öğrenme çıktıları ve süreç bileşenlerine, içerik çerçevesine, programlar arası bileşenlere, ölçme ve değerlendirme kapsamında öğrenme kanıtlarına, öğrenme-öğretme yaşantılarına ve farklılaştırma çalışmalarına yer verilecek.
Planların öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerine, bireysel farklılıklarına ve ihtiyaçlarına göre hazırlanmasının yanı sıra çevresel imkanlar, maliyet ve zaman dikkate alınarak sürdürülebilir ve uygulanabilir bir şekilde hazırlanacak. Aynı zamanda içerik çerçevesiyle ilgili olabilecek program dışı etkinlikler de planlamalarda yer alacak.
Ayrıca zümreler arası işbirliği ile disiplinler arası ilişkiler güçlendirilerek çok yönlü öğrenme sağlanacak.
Öğrenci Katılımı ve Motivasyon Öncelikli Olacak
Öğrenme ortamları, öğrenci profili özellikleri, dersin öğrenme çıktıları ve süreç bileşenlerine etkin şekilde ulaşılmasını sağlayacak biçimde düzenlenecek. Öğrenme ortamları, öğrencilerin bireysel farklılıkları ve ihtiyaçları dikkate alınarak düzenlenecek ve çevre bilincini geliştirecek etkinliklerle ve öğrencilerin bireysel öğrenme ihtiyaçlarına uygun, öğrenmeyi destekleyen öğretim materyalleriyle zenginleştirilecek.
Öğrenme ortamları, okulun imkanları dahilinde öğretim programlarında önerilen uygun teknolojik araç gereçlerle zenginleştirilecek; araştırma, sorgulama, işbirliği ve etkileşimi temel alan bir yapıda düzenlenecek. Bu ortamlar, öğrencinin katılımını ve motivasyonunu artıracak şekilde tasarlanacak ve gerektiğinde kütüphane, müze, bilim sanat merkezleri gibi okul dışı öğrenme ortamlarına da yer verilerek öğrenme süreci desteklenecek. Çevresel imkanlar öğrenme ortamlarını düzenlemede destekleyici unsurlar olduğundan yerel her imkandan faydalanılabilecek.
Dijital Teknolojiler Etkin Kullanılacak
Eğitim öğretim süreçleri, öğrencilerin gelişim özellikleri ve zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel ve ahlaki gibi gelişim alanları dikkate alınarak planlanacak.
Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ortak Metni ve öğretim programlarına uygun olarak planlanan okul içi ve okul dışı eğitim ve öğrenme-öğretme süreçleri öğrenci profili özellikleri ile ilişkilendirilecek. Bu doğrultuda ilgili örnekler, daha sonra yayımlanacak.
Öğrencilerin mevcut bilgi ve beceri düzeylerini belirlemek amacıyla ön değerlendirme süreci yürütülecek, bu süreçte öğrencilerin bireysel farklılıkları ve ihtiyaçları uygun yöntem ve teknikler (gözlem, görüşme, bireysel ve grup projeleri, envanterler vs.) kullanılarak belirlenecek.
Öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçları ile farklı öğrenme tarzlarına dair bilgiler, öğrenme-öğretme sürecinin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesinde kullanılacak ve bu süreçte öğrencinin gelişimini izlemek ve desteklemek için aile, rehber öğretmen, sınıf rehber öğretmeni ve okul idaresi ile işbirliği yapılacak.
Öğrenciler, öğrenme çıktılarından haberdar edilecek ve mevcut bilgi ve becerileri ile edinecekleri bilgi ve beceriler arasında köprüler kuracak. Bu süreçte, öğrencilerin edinecekleri ya da edindikleri bilgi ve beceriler ile günlük yaşam arasında bağlantılar kurulacak, öğrenme-öğretme sürecinde uygun araç-gereç ve materyaller etkin şekilde kullanılacak.
Ayrıca, okulun imkanları çerçevesinde dijital teknolojiler bu süreçte etkin olarak kullanılacak, derste işlenen konular daha önce işlenen konularla ilişkilendirilecek ve öğrenilen bilgi ve beceriler farklı disiplinlerle bütünleştirilecek. Öğretim stratejileri, yöntem ve tekniklerinin etkililiği sürekli olarak değerlendirilecek ve gerektiğinde iyileştirmeler yapılacak.
Zenginleştirme ve Destekleme Etkin Şekilde Planlanacak
Her öğrencinin eğitim öğretim süreçlerinden en üst düzeyde faydalanabilmesi için öğrencilerin ilgi, ihtiyaç, yetenekleri ve bireysel farklılıkları doğrultusunda kapsayıcılık ve esneklik sağlamayı amaçlayan, öğretim programlarında farklılaştırılmış öğretim kapsamında yer verilen zenginleştirme ve destekleme uygulamaları etkin bir şekilde planlanacak. Öğretmenler bu uygulamaları çeşitlendirecek ve uyarlayacak. Farklılaştırma uygulamalarına planlarda yer verilecek ve uygulama süreçleri raporlanacak.
Bütüncül bir yaklaşımla ele alınan gelişim sürecinin tamamlayıcısı olan sosyal-duygusal öğrenme becerileri, "erdem-değer-eylem" çerçevesinde yer alan değerler ile sistem düşüncesi bakış açısıyla yapılandırılan okuryazarlık becerilerini geliştirmeye yönelik öğrenme öğretme uygulamaları; öğretmenleri, öğrencileri, okul yöneticilerini, velileri ve diğer paydaşları kapsayacak şekilde planlanarak yürütülecek.
Eğitim kurumu sınıf/alan zümre ve zümre başkanları kurullarında öğretim programlarında yer verilen okul temelli planlama kapsamında gerçekleştirilmesi kararlaştırılan araştırma, gözlem, sosyal etkinlikler, proje çalışmaları, yerel çalışmalar, okuma etkinlikleri gibi öğrenci katılımını destekleyici; yaparak ve yaşayarak öğrenmeye imkan sağlayan ve öğrencilerin bütüncül gelişimine hizmet eden çalışmalar planlanacak ve bu çalışmaların takibi il, ilçe müdürlükleri tarafından gerekli hassasiyet gösterilerek yapılacak.
Sonuç olarak, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hayata geçirilen Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli, yeni dönemde eğitim süreçlerine yön verecek. Bu model, eğitimde kaliteyi artırarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimlerini destekleyecek adımları içeriyor. Eğitimciler ve öğrenciler için büyük önem taşıyan bu yeni adımlar, Türkiye genelinde bir eğitim reformunun işaretini veriyor.