Büyük depremlere rağmen ayakta
Tokat'ı Orta Anadolu'ya bağlayan bir kavşak konumundaki Hıdırlık Köprüsü 774 yıldır ayakta durmayı başarmış durumda. 151 metre uzunluğunda, 7 metre genişliğiyle kesme taştan yapılan köprü, 7,8 büyüklüğündeki 1939 Erzincan depremi ile 1942'de yaşanan 7,0 büyüklüğündeki Erbaa- Niksar merkezli depremlerinde ayakta kalmayı başardı.
Kazıklı sistemle yapıldığı tahmin ediliyor
Selçuklu ve Osmanlı dönemindeki bazı köprülerin kazıklı sistemle inşa edildiği bilinirken Hıdırlık Köprüsünün net bilgi olmasa da Mimar Sinan'ın sık kullandığı kazıklı sistemle yapıldığı tahmin ediliyor.
Kitabesiyle birlikte günümüze ulaşmış bir köprü
Selçuklunun en önemli sultanlarından birisi olarak sayılan Alaaddin Keykubat'ın, 3 torununun 13'üncü yüzyılda devleti birlikte yönettiği dönemde yapılan Hıdırlık Köprüsü; günümüze kitabesiyle birlikte ulaşmış tek köprü olarak biliniyor. 3 kardeşin hükümranlığı döneminde yapılan köprünün kitabesinde 3 kardeşin ismi yer alıyor.
Yöre halkı Taş Köprü olarak anıyor
5 kemere sahip ve yapıldığı döneme göre çok büyük bir şekilde inşa edilmiş olan köprü, yöre insanı tarafından Taşköprü olarak da adlandırılırken, Hıdırlık Köprüsü nesilden nesile geçen kültürel miras olarak önem taşıyor.
Dönemin Bakanı Karaismailoğlu restore edilmesini istemişti
Kesme taştan yapılan Hıdırlık Köprüsü üzeri bir dönem asfaltla kaplanmıştı. Dönemin Ulaştırma ve Alyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu bir Tokat ziyaretinde köprünün restore edilmesi için talimat vermiş daha sonra ise yeniden açılışına katılmıştı.
Asfalt kazınarak tarih gün yüzüne çıkartıldı
Köprüde asfalt kazınarak asfaltın altında kalan orijinal taşlar köprünün orta kısmına konulmuş, köprünün orijinal taşlarının bulunmadığı bölümlere ise Afyonkarahisar’dan getirtilen traverter taşlar yerleştirilmişti. Restore edilen köprü yaya trafiğine açılırken araç trafiği ise yasak.