Dünya genelinde yaşanan kapı açma kazaları, bisiklet ve araç sürücüleri için ciddi bir tehdit oluşturuyor. Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi İş Sağlığı ve Güvenliği Bölüm Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Rüştü Uçan, bu tür kazaların önlenmesi için alınması gereken önlemleri ve hukuki sorumlulukları değerlendirdi.

Dr. Uçan, sürücülerin kapı açmadan önce yan aynalarını ve omuzlarını kontrol etmesinin büyük önem taşıdığını belirtti. Araç çıkışında kullanılan Dutch Reach yöntemi (uzak el yöntemi), sürücülerin trafikteki diğer kullanıcılara zarar vermeden kapılarını açmalarını sağlıyor. Ayrıca, bisiklet sürücülerinin durmuş veya park etmiş araçların kapı bölgelerinden kaçınmaları da tavsiye ediliyor.

OLASI BİR KAPI AÇMA KAZASINDA KİM KUSURLU?

Dr. Uçan, dünya genelinde kapı açma kazalarıyla ilgili farklı hukuki yaklaşımlara da dikkat çekti. Örneğin, İngiltere’de bir kapı açma kazası durumunda taksi sürücüsü, Avustralya’da kapıyı açan yolcu ve ABD’de motor sürücüsü kusurlu bulunabiliyor. Bu, yaşanılan ülkenin kanunlarına göre değişiklik gösteren bir durum.

Dünya genelinde birçok ülkenin Viyana Konvansiyonu'na uyduğuna işaret eden Dr. Uçan, bu konvansiyonun, bir aracın kapısını açmak, açık bırakmak veya diğer yolu kullananları tehlikeye atmadan araçtan inmeyi yasakladığını belirtti. Bu durum, trafik güvenliği ve yol kullanıcılarının korunması açısından büyük önem taşıyor.

Kapı açma kazaları, özellikle yoğun trafikte ve dar sokaklarda yaygın bir sorun. Bu kazalar, sadece fiziksel zararlara neden olmakla kalmıyor, aynı zamanda hukuki sorunlara da yol açabiliyor. Bu nedenle, sürücülerin trafik kurallarına ve güvenlik önlemlerine dikkat etmeleri, kazaların önlenmesinde kritik bir rol oynuyor.

Bu konunun temel İSG güvenli sürüş konusunda ‘Dooring’ diye geçtiğini de dile getiren Dr. Öğr. Üyesi Rüştü Uçan, “Dooring (kapı açma), motorlu taşıt kapısını başka bir yol kullanıcısının yoluna açma eylemidir. Bu risk kayar kapılı veya martı kanadı kapılı bir araç için bu bölge neredeyse sıfır olabilir. Ticari arabalardaki sürgülü kapının da amacı budur.” diye anlattı.

KAPI AÇMA KAZALARI EN YAYGIN KAZALAR ARASINDA…

Dünyanın birçok şehrinde ‘Dooring’ kapı açma kazalarının en yaygın ve yaralanmaya neden olan bisiklet ve araç kazaları arasında yer aldığını kaydeden Dr. Uçan, “Geçen herhangi bir araç aynı zamanda ihmalkâr bir şekilde açılmış veya açık bırakılmış bir kapıya çarpabilir, hasar verebilir, dışarı çıkan sürücü veya yolcuyu yaralayabilir, öldürebilir.” dedi.

Dr. Öğr. Üyesi Rüştü Uçan, sürücü kapıyı açmadan önce yan aynasını kontrol ederse veya omuz kontrolü yaparsa kapıların kapanmasının önlenebileceğini ifade ederek, “Araç çıkışı için Dutch Reach'in (uzak el yöntemi) kullanılması, her iki önlemi de birleştirdiği için kapı kapatmayı önlemek amacıyla tavsiye edilmiştir. Bisikletliler, motorlu araç içindekilerin araçtan çıkarken gerekli tedbiri almaları konusunda güvenemeyecekleri için, bisikletlilerin durmuş veya park etmiş araçların kapı bölgesinden kaçınmaları tavsiye edilir.” dedi.

Aniden açılan bir kapıyı görme ve güvenli bir şekilde tepki vermenin nadiren mümkün olacağını dile getiren Dr. Öğr. Üyesi Rüştü Uçan, “Trafik bisikleti, motosikleti eğitim programları bisikletçilere ve motorculara güvenli bölgede veya gidonun ucundan ölçüldüğünde kapı bölgesinin oldukça dışında seyahat şeridinde sürüş yapmayı öğretir.Şehir planlamacıları genellikle kapı açılma bölgesinde boyalı bisiklet, motosiklet şeritleri çizdiğinden, birçok bisiklet ve motosiklet güvenliği savunucusu bisikletçilere, motorculara yine de araba kapılarından güvenli bir mesafeyi korumalarını ve bunu yaparken bu tür işaretler göz ardı edilmemelidir" diye konuştu.

Editör: Haber Merkezi