CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Sivas Milletvekili Ulaş Karasu, Sivas-İstanbul arası Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattında yaşanan güvenlik sorunlarına dikkat çekerek önemli uyarılarda bulundu. Karasu, YHT hattının bilim ışığında yeniden incelenmesi ve gerekli önlemlerin alınması çağrısında bulundu.

Güvenlik Sorunlarına Dikkat Çekildi

Ulaş Karasu, yaptığı yazılı açıklamada, “Bir kez daha uyarıyorum, gelin hattın tamamını bir kez daha bilimin ışığında yeniden inceleyelim, alınacak önlemleri belirleyelim. Allah korusun, bir felaket yaşanması halinde iki elim yakanızda olacaktır, bilesiniz” dedi. Karasu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nı ve Meclis’i bu konuda göreve davet etti.

YHT Hattında Yaşanan Sorunlar

Karasu, Sivas-İstanbul YHT hattının başlangıcından bu yana yaşanan gecikmeler ve güvenlik sorunlarını vurguladı. Projenin başlangıçta 6 yılda tamamlanacağının açıklandığını ancak 15 yılda bitirilemediğini belirtti. Karasu, hattın son genel seçimler öncesinde, 26 Nisan 2023 tarihinde hizmete alındığını ve seferlerin başladığını hatırlattı.

Arızalar ve Kazalar

Karasu, hattın hizmete alınmasının üzerinden geçen 14 ayda iki kez arızalandığını belirtti. Geçen yıl Haziran ayında, hattın Yozgat yakınlarındaki kısmında yoğun yağışın ardından meydana gelen heyelan nedeniyle rayların çöktüğünü ve yol kontrolü yapan kılavuz lokomotifin raydan çıktığını vurguladı. Ayrıca, Mayıs ayında Yozgat’ın Yerköy ilçesi Sarayköy mevkiinde yoğun yağmurdan dolayı toprak kayması yaşandığını ve hattın ulaşıma kapatıldığını, yolcuların otobüslerle taşınmak zorunda kaldığını belirtti.

Çağrı ve Uyarı

Karasu, Sivaslı vatandaşların büyük umutlarla beklediği YHT’nin, güvenlik sorunları nedeniyle sıkıntılar yaşadığını ifade etti. Bu nedenle hattın bir kez daha bilimsel yöntemlerle incelenmesi ve gerekli önlemlerin alınması gerektiğini vurguladı. “Vatandaşlarımızın can güvenliği bizim için her şeyden önemli. Bu konuda gerekli adımlar atılmazsa, olası bir felakette sorumlular hesap verecektir,” diye ekledi.

“Sorumluluk TCDD’nin Üzerinden Atılmaya Çalışıldı”

Karasu, “Bu kazalarda can kaybı olmadı, ancak normal şartlarda 2 saat 35 dakika süren YHT seferlerinde, bu kez gecikmeler yaşanmaya başlandı. Yaklaşık 90 dakika süren gecikmeyle hızlı tren seferleri 4 saati de aşmaya başladı. Hattın tadilatta olduğu bildirilirken, TCDD taşımacılık vatandaşları bilgilendirmek adına bir whatsapp hattı kurdu. Bu hat üzerinden gecikmelerin neden kaynaklandığı sorusuna verilen bilgide, gecikmelerin sorumluluğu TCDD’nin üzerinden atılmaya çalışıldı” diye konuştu.

“İki Elim Yakanızda”

Hattaki zemin etütleri noktasında ve hattın bütünlüklü olarak bitirilmeden açılmasının felaketler doğurabileceği uyarısında bulunduğunu anımsatan Ulaş Karasu, hattın yapımının devam ettiği 2014 yılında 8 ayrı göçük meydana geldiğini hatırlattı. YHT işletmeciliğinde emniyet açısından olması gereken sinyalizasyon sisteminin bir üst devresi olan Avrupa Tren İşletim Sistemi (ETCS), bu projenin erken açılmasından dolayı hattın bir kesiminde henüz devreye girmediğine dair bulgular olduğunu belirten Karasu, ETCS sisteminin hat kesiminin belli kısmında olmamasının getirdiği risklerin TCDD Demiryolu Emniyeti ve Risk Yönetim Müdürlüğü’nün yazılarında da ifade edildiğini vurguladı.

2025 Yılında Köylere Hizmet Yağacak 2025 Yılında Köylere Hizmet Yağacak

Şartnameyi sağlamayan bazalt taşı kullanıldığı ve teknik şartnamenin değiştirildiğine yönelik bilgilerin de paylaştığını hatırlatan Karasu, hattın bütünlüklü olarak incelenmesi ve bu konuda Meclis’te verdiği önergelerin dikkate alınması gerektiğinin altını bir kez daha çizdi. Karasu, şöyle dedi:
“Yapılan açıklamalar, atılan adımlar gizli saklı yapılıyor. Bir whatsapp hattı kurmuşlar, sözüm ona sorumluğu üzerlerinden atacaklar. Bu mudur kurumsal yapı? Bu mudur bakanlığın ciddiyeti? Vatandaşlar mağdur, ama bakanlık da bakan da sessiz. Sorunun ne olduğunu, gidermek adına ne yaptıklarını ne yapacaklarını vatandaşa açıklayamıyorlar. Bunun adı suç psikolojisidir. Çıkın ‘Biz bu hattı erken açarak hata yaptık, düzeltmek için de şunları yapıyoruz’ deyin. Ama ses yok. Bu hattaki sorunları aksamaları dile getirdim, zemin etüdü konusunda defalarca uyarılarda bulundum. Biraz insan utanır. Son derece ciddiyetsiz bu tutumdan dolayı sorumluluğu olanları kınıyorum. Bir kez daha uyarıyorum, gelin hattın tamamını bir kez daha bilimin ışığında yeniden inceleyelim, alınacak önlemleri belirleyelim. Allah korusun, bir felaket yaşanması halinde iki elim yakanızda olacaktır, bilesiniz.”

Sivas-İstanbul Hattı ve Tokat Durağı

YHT’nin Yıldızeli-Tokat durağı açılmadan önce bu tür güvenlik sorunlarının gündeme gelmesi, hattın geleceği açısından da önemli bir uyarı niteliğinde. Tokat ve çevresindeki vatandaşlar, bu hattın güvenli bir şekilde hizmet vermesini beklerken, yaşanan bu sorunlar endişe yaratıyor.

Muhabir: Mihriban Koçaker