Gazze'ye yönelik İsrail sıldırılarına destek veren küresel şirketler, tüketicilerin boykotları nedeniyle ciddi ekonomik kayıplar yaşıyor. Starbucks, McDonald’s ve KFC gibi dev markaların gelirleri düşerken, bu duruma direnemeyen KFC, Malezya'daki 108 şubesini kapatmak zorunda kaldı.

Tüketici Boykotları Etkili Oluyor

Bursa Uludağ Üniversitesi İnegöl İşletme Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Yüksel Okşak, rekabetin yoğun olduğu günümüz dünyasında tüketici boykotlarının önceki dönemlere göre daha anlamlı hale geldiğine dikkat çekti. Okşak, boykot edilen şirketlerin mali yapılarında ve politikalarında önemli değişikliklerin yaşandığını ifade etti.

“Meşhur kahve zincirinin küresel mağaza satış verilerine baktığımızda, son üçüncü çeyrekte yüzde 7 daralma olduğunu görüyoruz. Daha da önemlisi, bu şirketin hisse başına karı geçen yıla oranla yüzde 25 azalarak 80 sente düştü,” dedi.

KFC Malezya’daki Şubelerini Kapattı

Malezya’da KFC, Gazze’de yaşananlara tepki olarak başlatılan boykot kampanyası sonrasında şubelerini geçici olarak kapattı. Tüketicilerin yerel markalara yönelmesi, bu şubelerin faaliyetlerini sürdürememesine yol açtı. Özellikle ikame ürünlerin fazlalığı nedeniyle uluslararası markaların yerel pazarlarda tutunmakta zorluk yaşadığı belirtildi.

Gazze’de can kaybı 46 bin 565’e yükseldi Gazze’de can kaybı 46 bin 565’e yükseldi

Yerel Markalara Geçiş Hızlanıyor

Okşak, bu sürecin aynı zamanda yerel markaların gelişmesine olanak sağladığına dikkat çekti. Özellikle son bir yılda yerel bulaşık deterjanları gibi ürünlerin reklamlarının artış gösterdiğini ifade eden Okşak, “Her tüketici tercihi, önemli bir ekonomik gerçeğe dönüşüyor” dedi.

Boykot Rakamlarla Kendini Gösteriyor

Starbucks, 2024 mali yılı genelinde küresel satışlarında yüzde 2 düşüş yaşarken, şirketin ABD’deki satışlarında da yüzde 2 kayıp gözlemlendi. McDonald’s ise üst üste iki çeyrek düşüş yaşayarak 2024’ün üçüncü çeyreğinde yüzde 1,5 oranında gelir kaybı yaşadı. KFC'nin Malezya'daki 108 şubesini kapatması, bu durumu daha da net ortaya koyuyor.

Tüketici Krallığına Giden Yol

Özellikle sosyal medyada organize olan tüketiciler, her biri birer aktivist gibi hareket ederek şirketlerin politikalarının değişmesine yol açıyor. Okşak, “Rekabetin yoğun olduğu dünyada, tüketiciler kararlarıyla dünya devlerini sarsabilecek güce sahip” dedi.

Kaynak: AA