Türkiye'de trafik sigortasında yeni bir dönem başlıyor. Tokat'ta binlerce araç sahibini ilgilendiren bu yeni dönem, Mayıs 2024 itibarıyla uygulanmaya başlanacak. Trafik sigortası primlerindeki artış, maliyet endeksine göre belirlenecek ve bu durum, sigorta fiyatlarının nasıl etkileneceği konusunda merak uyandırıyor.
Prim Artışında Yeni Düzenleme
Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), yılbaşından itibaren sigorta şirketlerine trafik sigortası primlerini aylık yüzde 5 oranında artırma hakkı tanımıştı. Ancak Ocak ve Şubat aylarında kurum, kendi yetkisini kullanarak artış oranını yüzde 10'a çıkardı. Mart ve Nisan aylarında ise artış oranı tekrar yüzde 5 olarak uygulandı.
Mayıs ayı itibarıyla, trafik sigortası zamları maliyet endeksine göre belirlenecek. Bu yeni dönemde sigorta şirketlerinin maliyet hesaplamaları, trafik sigortası primlerinde doğrudan etkili olacak.
Kaskoda da Maliyet Endeksi Geçerli mi?
Yeni dönemde kasko sigortasının da maliyet endeksi ile belirlenip belirlenmeyeceği merak ediliyor. Şu an için trafik sigortasında bu uygulama devreye giriyor, ancak kasko sigortası için henüz net bir bilgi bulunmuyor.
Ortalama Trafik Sigortası Bedeli Ne Kadar Oldu?
Bu düzenleme ile birlikte ortalama bir hususi araç için trafik sigortası bedeli de değişti. Sigorta primlerinde meydana gelen artışlar, sigorta şirketlerinin maliyet hesaplarına bağlı olarak gerçekleşiyor. Tüketici Konfederasyonu Sigorta Komisyonu Başkanı (TÜKONFED) Turusan Bağcı'nın açıklamalarına göre, trafik sigortasında fiyatlar, Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) tarafından belirleniyordu. Ancak son dönemde sigorta şirketleri, artan maliyetler nedeniyle teknik zararların büyüklüğünü gerekçe göstererek, serbest tarifeye geçilmesini talep ediyordu.
Teknik Zarar ve Sigorta Şirketlerinin Şikayetleri
Sigorta şirketleri tarafından yapılan açıklamalara göre, trafik sigortasında teknik zarar 33 milyar TL'ye ulaştı ve hasar prim oranı yüzde 180'i buldu. Bu nedenle mevcut artış oranlarının maliyetleri karşılamadığı ve sigorta şirketlerinin ciddi zarar ettiği belirtildi.
Bağcı konuşmasında şu ifadeleri kullandı:
Trafik Sigortasında Fiyat Nasıl Belirlenecek?
SEDDK tarafından getirilen yeni yönetmelikle birlikte trafik sigortası aylık artış oranı özel bir endekse göre belirlenecek denildi. Buna trafik sigortası fiyat endeksi de denebilir.
Burada neye dikkat edilecek? Araç fiyat artışlarına bakılacak. Asgari ücret artışlarına bakılacak.
Parça fiyatları ve onarım maliyetlerine bakılacak. Enflasyona da bakılacaktır. Bunların karışımından bir fiyat endeksi çıkacaktır.
‘Fiyatlar Çok Ciddi Artmayacaktır’
Her ay bir sonraki ay trafik sigortasının ne kadar artacağı endekse göre belirlenecek. Sürücüler fiyata itiraz edemeyecek, sigorta şirketleri az artırdın, zarar ettim diyemeyecek.
Bu ilk aşamada fiyat endeksinin çok yüksek olmayacağını düşünüyorum. Fiyatlar çok ciddi artmayacaktır.
Maliyet Endeksi Kasgoda da Olacak mı?
Kaskoda maliyet endeksi yoktur. Kasko özel bir poliçedir. Özel olduğu için sigorta şirketleri zaten fiyatı serbestçe belirlediği için bu özel tekniklere göre belirleniyor. Bu kasko için geçerli olmayacaktır.
İyi Sürücü İle Kötü Sürücü Arasında 7 Kat Fark!
Trafik sigortasında iyi sürücü-kötü sürücü ayrımı devam ediyor. Hatta kötü sürücüdeki fiyat artışı daha da artabilir. İyi sürücü yani 5 yıldan fazla hiç kaza yapmadan kullanan bir sürücü yüzde 50’ye kadar açıklanan temel tarifeden indirim alabilirken, kötü sürücü, yıldan 3’ten fazla kaza yapan sürücüler ise yüzde 200 sür primli ödeyebiliyor. Yani iyi sürücü ile kötü sürücü arasındaki trafik sigortası prim farkı 7 katına çıktı.
Trafik Sigortası Primleri Daha da Artacak mı?
Trafik sigortası fiyatları önümüzdeki süreçte fiyat endeksine göre belirlenecek. Yani araç fiyatları artarsa, asgari ücrette artış devam eder, onarım maliyetleri ve enflasyondaki artış devam ederse aynı paralelde trafik sigortası fiyatları da artacaktır.”