Tarım ve Orman Bakanlığı'na bağlı Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü, gıda etiketlerindeki yanıltıcı ifadeleri ortadan kaldırmak amacıyla önemli bir düzenleme gerçekleştirdi. 27 Kasım'da yayımlanan yeni yönetmelik, 'köy', 'ev', 'geleneksel', 'yüzde 100' gibi ifadelerin süt ve süt ürünlerinde kullanılmasını yasaklıyor. İlgili düzenleme, Türk Gıda Kodeksi Gıda Etiketleme ve Tüketicileri Bilgilendirme Yönetmeliği Kılavuzu kapsamında hazırlandı ve tüketicilerin daha doğru bilgiye ulaşmasını sağlamayı amaçlıyor.
KÖY, GELENEKSEL VE YÜZDE 100 İFADELERİ TARİHE KARIŞIYOR
Yeni düzenlemeye göre, süt ve süt ürünlerinde 'köy', 'ev', 'geleneksel', 'yüzde 100' gibi ifadeler kullanılamayacak. Bu terimlerin, tüketicilerde ürünün niteliği hakkında yanıltıcı algı oluşturduğu ve rekabeti bozduğu belirtiliyor.
Karma Grup Regülasyon ve Operasyon Direktörü Didem Altuntaş, bu düzenlemenin tüketicinin gıda etiketlerini daha doğru okumasını sağlayacağını söyledi. "Tüketici, 'geleneksel' ya da 'köy ürünü' algısı ile kandırılmaktan kurtulacak. Bu sayede, tereyağı diye margarin veya soyalı ürünler pazarlamayın önüne geçilecek," dedi.
UYGUNSUZ ETİKETLER 2026'DA RAFLARDAN KALKACAK
Firmalara uyum sağlamaları için 31 Aralık 2026'ya kadar süre tanındı. Bu tarihten sonra, yeni yönetmeliğe uygun olmayan hiçbir ürün satılamayacak. Didem Altuntaş, bu geçiş sürecinin, firmaların stoklarındaki mevcut ambalajların israf olmaması için tanındığını vurguladı.
Altuntaş ayrıca, düzenlemelerin başarılı olabilmesi için sıkı denetim ve caydırıcı yaptırımların uygulanmasının kritik olduğuna dikkat çekti.
BİTKİSEL SÜTLERE 'VEDA': ARTIK 'İÇECEK'
Yeni yönetmelik, bitkisel kaynaklı ürünlerde 'süt' ifadesinin kullanılmasını da yasakladı. Badem, yulaf ve soya gibi bitkisel içerikli ürünlerde bundan böyle yalnızca 'İçecek' ibaresi kullanılacak. Bu durum, süt tanımının yalnızca inek, koyun, manda ve keçi sütü ile sınırlandırılmasından kaynaklanıyor.
Altuntaş, "Firmaların bu isim değişikliğini yapmaları ve tüketiciye yeni bir tanıtım stratejisiyle ulaşmaları gerekecek," dedi.
GIDA SANAYİSİ YENİDEN ŞEKİLLENİYOR
Düzenleme, gıda sanayisinin geneline yönelik geniş kapsamıyla dikkat çekiyor. Etiket tasarımları ve ambalajların köklü bir revizyondan geçmesi gerekecek. Aynı zamanda tüketicinin alışkanlıkları da yeniden şekillendirilecek.
Altuntaş, bu dönüşümün ancak sıkı denetim ve etkili uygulamalarla sağlanabileceğini belirtti.