1 Ocak 2025’ten itibaren yürürlüğe girecek yeni düzenleme, elektrikli araç kullanıcılarını zor durumda bırakacak. Yıllık elektrik tüketimi 5 bin kilovatsaatin üzerine çıkan aboneler, artık devlet sübvansiyonlarından yararlanamayacak. Özellikle elektrikli araçlarını evden şarj eden kullanıcılar için bu, ciddi bir maliyet artışı anlamına geliyor. Ortalama bir elektrikli araç kullanıcısı, yılda 20 bin kilometre yol yaptığı düşünüldüğünde, bu limiti kolaylıkla aşabiliyor.
Şarj maliyetleri artacak
Örneğin, bir Togg T10X sahibi, şu anda evden şarj ettiğinde kilometre başına 0.53 TL maliyetle karşılaşıyor. Ancak düzenleme sonrası bu maliyetin 1 TL’nin üzerine çıkması bekleniyor. Togg’un 88.5 kWh’lık bataryasıyla yılda yaklaşık 20 bin kilometre yapan bir sürücü, yıllık enerji tüketimi 5 bin kWh sınırını aşacak ve sübvansiyondan mahrum kalacak.
40 milyon abone etkilenecek
Yaklaşık 40 milyon aboneyi kapsayan yeni düzenleme, aylık 417 kWh’yi geçen enerji tüketimlerini gerçek maliyet üzerinden fiyatlandıracak. Bu da elektrikli araç kullanıcılarını daha yüksek fatura yükleriyle karşı karşıya bırakacak. Evden şarj yapanlar için artık maliyet avantajı azalmış olacak ve bu durum elektrikli araçlara olan talebi olumsuz etkileyebilir.
Elektrikli araçlarda ekonomi zorlaşıyor
Yeni düzenleme, elektrikli araçların toplam sahip olma maliyetini artırırken, özellikle bireysel kullanıcılar için araç şarjını ekonomik bir seçenek olmaktan uzaklaştırabilir. Uzun vadede, bu durumun elektrikli araç satışlarını da olumsuz etkilemesi bekleniyor.