Türkiye'nin elektrikli demir yolu taşımacılığını genişletme çabalarına Dünya Bankası'ndan dev finansman.
Dünya Bankası İcra Direktörleri Kurulu, Türkiye'nin elektrikli demir yolu taşımacılığını yaygınlaştırmak için hazırladığı Doğu Türkiye Orta Koridor Demiryolu Geliştirme Projesi kapsamında 660 milyon dolarlık finansmanı onayladı. Bu proje, Türkiye'nin en eski demir yolu ağlarından birini modernize ederek ekonomik, çevresel ve sosyal faydalar sağlamayı hedefliyor.
4 İli Kapsayan Dev Proje
Proje, Tokat, Sivas, Erzincan, Erzurum ve Kars illerini kapsayan toplam 660 kilometrelik elektrikli demir yolu hattını içerecek. Özellikle Sivas'ın Divriği ilçesi ile Kars arasındaki hattın modernize edilmesi planlanıyor. Proje sayesinde, dizel motorlu trenler yerine tamamen elektrikli trenler kullanılacak. Bu gelişmenin, bölgede yaşayan yaklaşık 600 bin kişinin refahını artırmasının yanı sıra yerel firmalar ve tarım işletmeleri için de önemli bir destek sunacağı belirtiliyor.
Kapasite ve Çevresel Etki
Proje tamamlandığında, demir yolu hattının yıllık yük taşıma kapasitesi 750 bin tondan 20 milyon tona çıkacak. Ayrıca, kara yolunun taşımacılıktaki ağırlığını azaltarak sera gazı emisyonlarını düşürmeyi hedefliyor. Ulaştırma sektöründen kaynaklanan sera gazı emisyonlarının yaklaşık yüzde 50'sinden kara yolu taşımacılığı sorumlu. Bu proje, karbon emisyonlarını düşürme yönünde önemli bir adım olarak değerlendiriliyor.
2030 yılı itibarıyla tamamen devreye alınması beklenen proje ile yıllık 72 bin 332 ton karbon emisyonunun önlenmesi, 2060 yılı itibarıyla ise bu rakamın 245 bin 835 tona çıkması bekleniyor. AB'nin karbon yoğun ürünlere yönelik tarifeleri devreye sokacağı 2026 yılı öncesinde bu adım, Türk ihracatçılarının rekabetçiliği açısından kritik önem taşıyor.