Türkiye genelindeki tüm araç sahipleri için önemli bir dönem başlıyor. 1 Mayıs itibarıyla, Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasında (zorunlu trafik sigortası) "hasar maliyet endeksi" uygulamasına geçildi. Bu yeni uygulama, mayıs ayı poliçelerinde azami yüzde 3 oranında bir artışa yol açacak. Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), bu uygulamayı ekonomik koşullar ve sigortalıların menfaatlerini gözeterek devreye aldı.
Yeni Uygulamanın Detayları:
Hasar maliyet endeksi, zorunlu trafik sigortası primlerinin belirlenmesinde temel bir referans noktası olacak. Endeks, asgari ücret, yedek parça, bakım-onarım maliyetleri ve motorlu araç fiyatlarındaki değişimler dikkate alınarak hesaplanacak. Bu faktörler, araçların modeli, yaşı ve ikamet edilen bölge gibi unsurlarla birlikte prim miktarını etkileyecek.
SEDDK, bu endeksi hesaplarken aşağıdaki kriterleri baz alıyor:
Asgari ücret artış oranının %45'i,
Yedek parça ve aksesuarlar fiyat artış oranının %30'u,
Motorlu araçlar fiyat artış oranının %15'i,
Kişisel ulaştırma araçlarının bakım ve onarım fiyat artış oranının %10'u.
Bu hesaplamalar, poliçe fiyatlarının her ay güncellenmesine ve daha adil bir primlandırma yapılmasına olanak sağlıyor.
Sigortalılar İçin Ne Anlama Geliyor?
Yeni sistem, sigortalıların karşılaşabileceği hasar maliyetlerini daha gerçekçi bir şekilde yansıtacak. Bu, hem sigorta şirketlerinin hem de araç sahiplerinin daha sürdürülebilir bir mali yapı içinde olmalarını sağlayacak. Mayıs ayı için belirlenen azami yüzde 3'lük prim artışı, sigorta şirketlerinin uygulayabileceği en yüksek oran olarak saptandı.
Ekonomik Etkiler ve Beklentiler:
Bu yeni uygulama, sigorta sektöründe daha şeffaf ve sürdürülebilir bir yapı oluşturmayı amaçlıyor. Ayrıca, sigortalılar arasında fiyat farklılıklarını azaltarak, daha eşit ve adil bir yapı sunmayı hedefliyor.